Dodaj darmowe ogłoszenie

Wybierz kategorię

 tylko amerykańskie, tylko ogłoszenia

Wyrósł z pasji, czyli historia Harleya

Stara fotografia, a na niej czterech gentlemanów w schludnych garniturach, białych koszulach z charakterystycznie zaokrąglonymi kołnierzykami i krawatami zdradzającymi epokę. Zdjęcie utrwaliło początek XX wieku. Czterech panów to bracia Davidson. Dzięki ich pomysłom i zaangażowaniu powstała marka, która stała się gwiazdą motoryzacji na skalę światową.

 

Samochody amerykańskie i motocykle są mimo wzlotów i upadków marek jednym z lepszych towarów eksportowych tego kraju.

 

  1. Na drodze do sławy

Początki Harleya, najsławniejszego motoru świata nie były zbyt spektakularne. Bracia Davidson, wykorzystując niewielką szopę na tyłach ich domu, majsterkowali, realizując własne hobby. W 1901 roku wpadli na pomysł przymocowania silnika spalinowego do ramy rowerowej. Prace trwające kolejne dwa lata doprowadziły w 1903 roku do powstania pierwszego egzemplarza modelu nazwanego Silent Grey Fellow, który był przygotowany do sprzedaży. Ich „Szary Koleś” miał silnik o pojemności ponad 400 cm³ i stał się przyczynkiem do zawiązania spółki rodzinnej.

Od tej chwili przedsięwzięcie nabrało rozmachu. Nowe pomysły powstawały w okamgnieniu. Rosła też ilość wyprodukowanych maszyn. Od pierwszego egzemplarza w 1903, produkcja skoczyła do 50 sztuk w 1906 roku. W następnym roku rodzina zapaleńców mogła już sobie pozwolić na wybudowanie nowych warsztatów produkcyjnych. I tak z pakamery o powierzchni 12 m² przenieśli produkcję do 260-metrowej hali przy Chestnut Street (obecnie Juneau Avenue) – notabene – siedziba firmy mieści się tam do dzisiaj.

 

  1. Sportowe sukcesy i wzrost produkcji.

 

W roku 1908 Walter D wystartował w słynnym na cały kraj górskim wyścigu Catskill Mountains. Wielkie sukcesy stały się dźwignią dla reklamy promującej markę. Od następnego roku motory braci Davidson dostały nowy silnik. Widlastą jednostkę, której tłoki pracowały pod kątem 45 stopni w układzie „bokser”. Do 1909 firma produkowała ponad tysięcy egzemplarzy maszyn i rozpoczęła produkcję gaźników własnego pomysłu.

 

Krąży anegdota, że pierwszy gaźnik zrobiony był z puszki po pomidorach.

 

W rok później Harley-Davidson uruchomił własną sieć dealerów, co dało kolejny zastrzyk energii dla produkcji. Moce wytwórcze wzrosły i tego roku fabrykę opuściło 13 tys. nowych jednośladów.

W owym czasie Harley borykał się jeszcze ze swoim największym konkurentem. Indian wiódł prym w ilości sprzedanych maszyn i innowacjach w nich stosowanych.

 

  1. Okres przed I wojną światową.

Czas ten H-D wykorzystał najlepiej, jak tylko mógł. Modele produkowane od 1912 roku wyposażone były w skrzynie biegów. Zmieniono też siedzisko. Minęły kolejne dwa lata i w Harleyach zaczęto stosować nożne dźwignie dla sprzęgła i hamulca blokującego tylne koło. W tym roku firma z Milwaukee weszła w kooperacje z producentem bocznych wózków. Natomiast rok 1915 dał maszynom Harley przełomowy dla wygody użytkowania, rozrusznik nożny.

 

III. Czas I wojny światowej.

Harley przez swoich dystrybutorów zaopatrywał rynki w ponad sześćdziesięciu krajach. W czasie działań wojennych różne armie zakupiły od H-D blisko 20 000 jednostek. Koniec wojny zbiegł się z zaprzestaniem produkcji jednośladów z silnikiem jednocylindrowym.

 

  1. Międzywojnie

Pierwsza połowa okresu międzywojennego poświęcona była na zmagania sportowe i bicie rekordów. Czarnym koniem stajni Harleya stał się Flat Twin Sport. Sukcesem był najlepszy wynik w wyścigu we Fresno, gdzie padł rekord trasy ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 100 mil na godzinę. Motoryzacja amerykańska miała wygląd jednośladów marki H-D i odcinała kupony od dobrych inwestycji.

Cios produkcji i pozycji marki zadał kryzys 1930 roku. Ilość produkowanych maszyn drastycznie spadła. Jednak Harley nie poddawał się i wprowadzał do produkcji nowe rozwiązania.

 

  1. II wojna światowa

Początek II wojny światowej nie wzmógł produkcji Harleya. Wszystko uległo zmianie dopiero dzięki testom, jakie ogłosiła armia amerykańska. Wojna w dalekiej Europie nie angażowała wtedy sił amerykańskich. Jednak armia postanowiła wykonać porównanie w celu wyłonienia jednego dostawcy maszyn dla armii amerykańskiej. Przeciwnikiem w wyścigu do kontraktu był odwieczny rywal Harleya, Indian. Werdykt okazał się pomyślny dla H-D i w 1940 roku armia zamówiła słynnego do dziś Harleya WL (WLA w wersji militarnej). Armia wywierała ogromną presję na produkcję jednośladów dla wojska i firma musiała zaniechać oferty dla użytkowników cywilnych. Zachwiało to równowagę rynku i jeszcze bardziej wzmocniło pozycję Harleya.

 

  1. Po wojnie

Po zakończeniu wojny w magazynach wojskowych zostało wiele nowych maszyn. Każdy żołnierz odchodzący do cywila mógł zabrać do domu Harleya za 25 dolarów. Magazyny były pełne komponentów naprawczych.

W tym czasie przemysł amerykański musiał stawić czoła angielskiej ekspansji. Wojna o dominację gospodarczą przybierała na sile. Ofiarą batalii stał się między innymi rywal H-D, Indian.

W kolejnych dekadach przybył obu stronom kolejny konkurent. Wschodni gigant, który przebojem zdobywał rynki całego świata ze swoimi popularnymi „szlifierkami”. Japońskie wyroby ograniczyły wszystkim sprzedaż.

 

  1. Styl życia

Harley-Davidson podkreśla wartości uniwersalne na całym świecie. Dzięki uporowi ludzi stał się symbolem każdego, komu miła jest wolność i niezawisłość. A poza tym jest synonimem solidności i luksusu; hedonizmu najczystszej próby. Dlatego tak chętnie jest kupowany przez wszystkich możnych tego świata i naśladowany z entuzjazmem przez fanów.

 

2017-09-01

evaria cześci do samochodów usa

cars vip

Rozumiem

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »