Dodaj darmowe ogłoszenie

Wybierz kategorię

 tylko amerykańskie, tylko ogłoszenia

Jeszcze jeden lew początków amerykańskiej motoryzacji

Cadillac, jak mało która marka hołubi początki europejskiego osadnictwa na terenie Ameryki. Wzięła ona nazwę od nazwiska założyciela wsi d’Etroit kawalera francuskiego Antoine de Lamothe-Cadillac. Osada leży do dziś na zachodnim brzegu rzeki Detroit, która łączy dwa wielkie amerykańskie jeziora. Duch eksploratorów nowej ziemi przetrwał w nazwie auta i charakterze oraz funkcjonalności pojazdu. Niestety losy miasteczka założonego 24 lipca 1701 roku potoczyły się fatalnie. Początek drugiej dekady XXI wieku przyniósł krach, będący splotem wielu konsekwencji, i który doprowadził do unicestwienia gospodarki miasta oraz bankructwa. Jednakże import samochodów z usa do dziś jest opłacalny. Można w ten sposób zaoszczędzić nie bagatela, bo nawet 25% wydatków

 

Wspomniany Francuz był awanturnikiem, traperem i handlarzem alkoholu. Twardzielem, który radził sobie z przeciwnościami losu. Pierwszy Cadillac też miał opinie niezłomnego wspinacza i sprawnej jednostki pociągowej, choć „bezkonnej”. Tak właśnie określane były pierwsze samochody – „horseless”.

 

Demiurgiem dla marki był Henry Leland, inżynier i wynalazca. W roku 1890 z jego inicjatywy powstał w Detroit niewielki warsztat produkujący silniki. Na początku były to silniki parowe dla łodzi.

Kreatywność i poszukiwania podsunęły wtedy ludziom pomysł na wykorzystanie odpadów z przerobu ropy naftowej, z której pozyskiwano tylko naftę. Pomijaną zaś frakcję użyto do zasilania nowej generacji silników. Tym odpadem była benzyna, z którą nie wiedziano co robić. Była wybuchowa i nie nadawała się do oświetlania. Za to świetnie sprawdziła się w nowoczesnych silnikach spalinowych.

Warsztat Lelanda produkował też swego czasu podzespoły dla samochodów z fabryki Oldsmobil.

Po prawie dziesięciu latach sukcesów produkcyjnych Leland otrzymał propozycję nie do odrzucenia. Złożył ją Henry Ford. Zaproponował Lelandowi prowadzenie fabryki samochodów założonej w Detroit pod nazwą Detroit Automobile Company. Ale już po trzech latach doszło do zawirowań i za namową dwóch inwestorów Forda, niezadowolonych ze współpracy z nim Leland otworzył własną fabrykę promującą nową markę. Cadillac stał się faktem i otrzymał postać dwumiejscowego luksusowego auta.

 

Pierwsze jednostki powstały już na jesieni 1902 roku. Jak podają źródła ostatni z trzech pilotowych egzemplarzy ukończono w połowie października.

 

Auto od 1903 roku było produkowane w dwóch wersjach nadwozia. Jako dwumiejscowy runabout i czteroosobowy tonneau. I to do nich stosowano później określenie model A, tak aby odróżnić je od następcy, czyli modelu B. Jednostką napędową był jednocylindrowy silnik o pojemności 1609 cm³ i mocy 8 KM. Samochód rozwijał prędkość 48 km/h. W tych latach samochody miały wiele wspólnego w konstrukcji i wyglądzie z bryczkami konnymi. Kierowca siedział jak furman na koźle, tylko w jego ręku nie widywano bata. Zajęte były trzymaniem kierownicy. Przód pojazdu zdobił opadający nad chłodnica wypukły kaptur, nadający dziobowej części obłości. Chłodnica była dwunasto-rurowa i nieosłonięta grillem.

Amortyzacją drgań z podłoża zajmowały się amortyzatory piórowe zestawione z czterech płaskich elementów. Podwozie stanowiła solidna rama zbudowana z blisko stumilimetrowych kątowników.

Auto zgodnie z nową modą miało koła równej wielkości na obu osiach. Likwidowało to konieczność wożenia różnej wielkości zapasów ogumienia.

 

Inauguracji jednostki dokonano w styczniu 1903 roku na New York Auto Show. Zabrane na pokaz maszyny sprzedały się podczas prezentacji. Po kilku dniach fabryka zebrała zamówień na ponad dwa tysiące egzemplarzy. Produkcja ruszyła pełną mocą. Za każdy zamówiony samochód pobierano zaliczkę w wysokości dziesięciu dolarów. Dało to spory kapitał dla zabezpieczenia dostaw materiałów do realizacji przyjętych zamówień. Produkcję pierwszego Cadillaca kontynuowano do następnego roku.

Konsekwentną strategią firmy było zapełnienie górnej półki cenowej. Od początku był autem luksusowym. Designem i wykonaniem dogadzał wybrednym gustom i umiłowaniu wygody. Po nowojorskiej wystawie w styczniu 1903 roku stał się ulubieńcem bogaczy. Płacili za niego w wersji podstawowej 750 dolarów amerykańskich za dwumiejscowego runabout. Klasa tonneau wymagała dopłaty kolejnych 100 dolarów. Po pełnej adaptacji mógł kosztować blisko półtora tysiąca $. Porównując do dzisiejszych realiów rynkowych, byłaby po wartość grubo przekraczająca sto tysięcy dolarów amerykańskich.

 

Cadillac jest jedną z najstarszych światowych marek motoryzacyjnych. W późniejszych latach, kiedy wchodziły do produkcji kolejne modele stosowano w nich mnustwo nowinek, jak choćby elektryczny rozruch i elektryczne oświetlenie, którego był prekursorem. Jako pierwsi projektanci oddali do użytku klientom jednostkę o całkowicie zamkniętym nadwoziu. Realizując konsekwentnie zamierzenia strategii samochody Pana Lelanda cieszyły sie powodzeniem i nawet w czasach wielkiego kryzysu znaleziono sposób na odbudowanie sprzedaży i odzyskanie siedemdziesięcioprocentowego spadku produkcji. Były to czasy ścisłej segregacji rasowej mimo obowiązywania ustawy abolicyjnej. Cadillac nie zbankrutował wtedy dzięki czarnoskórej klienteli. Firma wyszła z ofertą do Afroamerykanów i trafiła w dziesiątkę.

 

2017-10-03

evaria cześci do samochodów usa

usauta
Rozumiem

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »