Dodaj darmowe ogłoszenie

Wybierz kategorię

 tylko amerykańskie, tylko ogłoszenia

Historia powstania samochodu

Poruszanie się samochodem jest kolokwialnie mówiąc, chlebem powszednim. Posiada go prawie każda rodzina, a można nawet stwierdzić, że coraz więcej dorosłych, posiadających prawo jazdy stara się zaopatrzyć we własne auto. Mało kto zastanawia się na tym, jak to się stało, że osobówka jest nam tak bliska i nie możemy się bez niej obyć. Kto wpadł na tak genialny pomysł, miał tak ogromną wiedze, by zbudować nowość, która zawładnęła światem? Tak samo, jak trudne jest zbudowanie pojazdu, tak samo historia jego powstania nie jest prosta do opowiedzenia. Postaramy się w tym artykule streścić Wam najważniejsze momenty historii powstania i rozwoju samochodu osobowego.

Jak to się zaczęło?

Istnieją wzmianki o tym, że w XVII wieku pewien ksiądz przedstawił chińskiemu cesarzowi pojazd, który napędzany był parą wodną. Informacje te mimo pojawiania się w wielu miejscach nie mają twardych potwierdzeń.

Najwięcej źródeł jako datę przełomową, czyli datę powstania pierwowzoru samochodu podają 1769, kiedy we Francji Nicolas-Joseph Cugnot skonstruował pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym. Nazywano go również ciągnikiem artyleryjskim.

Nieco później, bo w 1885, w Niemczech w Mannheim Karl Benz zbudował trzykołowy samochód Patentwagen Nr  1. Szybko uzyskał on patent i równie szybko rozpoczął produkcję modelu. W tym samym czasie Gottlieb Daimler zbudował bardzo lekki, czterosuwowy silnik spalinowy, który napędzany był benzyną. W tym czasie benzyna była swego rodzaju nowością, ponieważ stosowano ropę naftową, a najczęściej jednak używano oliwy z oliwek i oleju rzepakowego.

Gottlieb Daimler wraz z Wilhelmem Maybachem zajęli się tworzeniem samochodów osobowych. Inspirowali się powozami konnymi i bryczkami. W ten sposób jeszcze nieświadomie przyczynili się do wytworzenia standardu pojazdu osobowego.

A co było dalej? Pora na XX wiek!

Jak wiemy rynek motoryzacyjny stale się rozwija i już dzisiaj słyszymy o nowatorskich rozwiązaniach, pomysłowych i pionierskich, ale jeszcze niedostępnych w powszechnym użytkowaniu. Tak samo miała się sytuacja wiek temu, kiedy każdy z pomysłów musiał dostać czas, by stać się dostępnym dla każdego.

Na samym początku nowego wieku Vincenzo Lancia wraz z przyjacielem otworzyli firmę, zajmującą się produkcją samochód osobowych o nazwie identycznej, jak nazwisko założyciela, właśnie "Lancia". Kolejną fabrykę otwiera Henry Ford w Stanach Zjednoczonych, gdzie wieloseryjna produkcja dawała modele T w ilości ponad 15 milionów sztuk. W 1909 roku August Horch zakłada przedsiębiorstwo o słynnej już teraz nazwie Audi, co oznacza z łaciny "nasłuchiwać". Cztery lata później Peugeot wystawia w wyścigu w Indianapolis auto wyposażone w silnik o czterech zaworach na cylinder.

Każdy z tych modeli był pierwszym z linii samochodów marek znanych na całym świecie. Podróż po tych historiach jest bardzo długa i mamy nadzieję, że jesteście nadal z nami.

Nieco później, bo w latach 20. XX wieku powstaje auto z nadwoziem samonośnym marki Lancia, w Bolonii Alfieri Maserati buduje pierwszy samochód wyścigowy.

W historii tej znajduje się miejsce także dla polskich twórców. W 1929 roku Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) pod okiem Tadeusza Tańskiego współpracującego ze Stanisławem Panczakiewiczem wyprodukowały samochód osobowy CWS-T-1. Pojazdów tego typu stworzono w sumie 800 sztuk.

Ważne wydarzenia

W pierwszej połowie XX wieku zaczynają się rozpędzać produkcje modeli, które stały się kultowymi i klasycznymi w całej swej okazałości. W tym miejscu poświęcimy im chwilkę.

Prototyp Volkswagen Garbusa powstaje w 1932 roku, by tuż po II wojnie światowej być produkowanym na szeroką skalę. Pierwszy składny dach to zasługa Peugeota i modelu
"Eclipse". Rok 1941 to ważna data dla rynku amerykańskiego motoryzacji, bo to właśnie wtedy powstał najbardziej znany wojskowy samochód tereny, o którym już jakiś czas temu pisaliśmy - Jeep MB. 1945 - przedstawiono przednionapędowego, nisko zawieszonego Citroena 7 CV, którego fenomen polegał na pozbawieniu go stopni bocznych. Dwa lata później we Włoszech Enzo Ferrari zakłada miejsce produkcji wyścigowych samochodów sportowych.

Słynne Lamborghini powstaje we Włoszech w 1963 roku. Dwa lata później Carrol Shelby prezentuje model AC Cobra 427, obecnie określany mianem najsłynniejszego samochodu wyścigowego lat sześćdziesiątych. Wtedy również na rynek trafia najlepiej w historii motoryzacji sprzedający się samochód osobowy, czyli Corolla E10 spod skrzydeł Toyoty.

Przenosząc się nieco dalej, warto wspomnieć, że rok 1973 to spadek w rankingu Porsche i Saaba, które musiały ustąpił miejsca przełomowemu modelowi BMW 2002. Samochód zaprezentowany na Frankfurt Motor Show posiadał silnik doładowany turbosprężarką, co było pionierskim zastosowaniem w tym czasie.

Rok 1974 to narodziny klasy kompaktowej europejskiej za sprawą wypuszczonego Volkswagen Golfa.

Zastosowanie poduszki powietrznej ma także wieloletnią historię, nie jest to jakby mogło się wydawać nowinka XXI wieku, a XX. Mercedes-Benz W126 z roku 1981 to pierwszy europejski pojazd z poduszką powietrzną.

Końcówka XX wieku to debiut modelu Toyoty AE86 Trueno i Levin, które zasłużyły się tym, iż zainspirowały do rozwoju driftu na świecie. Pojawia się także system ESP stworzony przez Bosch, pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy Toyota Prius. 1998 rok - zaczyna być stosowana technologia wtryskowa common rail przygotowana przy współpracy trzech firm FIAT, Volvo i Bosch. W 2003 roku Honda Accord produkuje silniki diesla dynamiczne, niezwykle trwałe i-CTDi.

Jak powstało ogumienie?

Jest to osobna część naszego artykułu, bo jest niezwykle ciekawa i również nie tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Ogumienie samochodu to obowiązkowy element, jednak mało kto zastanawia się kto i kiedy wprowadził ten element do samochodów, które wcześniej poruszały się na znacznie innych kołach. W 1888 roku John Boyd Dunlop wsławił się wynalezieniem pneumatycznego ogumienia, które były bardzo świetnym pomysłem. W ten sposób twórca doczekał się otworzenia pierwszej fabryki opon w Dublinie.

Nieco bardziej znaną i kojarzoną postacią w motoryzacji jest na pewno człowiek o nazwisku Michelin, a właściwie bracia Andre i Edouard z Francji. Stworzyli oni nową postać ogumienia pneumatycznego na wymiennej obręczy. Stąd też słynne dziś nawet ogumienie Michelin to nie przypadkowa nazwa, a długa, wieloletnia historia i bogata tradycja.

Samochód autonomiczny

Chodź pod tym pojęciem mieści się coś naprawdę wyjątkowego, nazywanie auta w ten sposób niekoniecznie rozjaśnia, jakie są jego cechy. Najprościej mówiąc, pojazd tego typu nie wymaga kierowcy na fotelu prowadzącego, ponadto prawa jazdy. Jest to samochód, który z jednego punku do drugiego może się samodzielnie przemieścić bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka. Oficjalnie dopuszczono takie auta do użytkowania w Stanach Zjednoczonych w roku 2013. Pierwszym stanem zezwalającym na to była Newada, kolejnymi były Floryda i Kalifornia.

Jak szybko jeździły pierwsze samochody?

Nic dziwnego, że takie właśnie pytanie nasuwa się maniakom i fanom motoryzacji, kiedy mowa o pierwszych samochodach. Wiemy już, jakie posiadały koła i jak zaczęto używać ogumienia, także jak rozwijał się ich fenomen. Teraz bardzo ważna kwestia - jaką prędkość osiągały pierwsze auta? Niemiecka prasa zachwalała wynalazek autorstwa Benza, określając go mianem doskonałego dla podróżników i lekarzy. Benz pytany o pierwszy i przełomowy przejazd autorskim pojazdem określał jego prędkość, jaką rozwinął na około 16km/h.

Dzisiaj jest to liczba na pewno nie zapierająca dech w piersiach. W czasach Benza określaną jego pojazd nieodpowiednim, płoszącym konie, a wręcz diabelskim. Kto by pomyślał, że dał nam coś, bez czego nie wyobrażamy sobie życia.

A jak powstawał samochód w Ameryce?

Trudno jest rozdzielić historię powstania samochodu w Stanach Zjednoczonych i Europie. Trudność ta wynika po prostu z tego, że dynamiczny rozwój owego okresu, różne pomysły i twórczość ówczesnych konstruktorów wpływały na siebie wzajemnie, inspirowały i pomagały. Każde odkrycie było czymś wyjątkowym i kolejni twórcy czerpali z doświadczenia innych. Warto jednak zaznaczyć, że amerykański rynek motoryzacyjny w ubiegłych wiekach odegrał wielką rolę, przez co bez powodu jest obecnie uważany za wyjątkowy i szanowany. Pierwszy na świecie silnik o szesnastu cylindrach to zasługa amerykańskiego Cadillaca w 1930 roku. Jeden z najsłynniejszych samochodów wyścigowych w latach 60. to samochód amerykańskiej marki Shelby, model AC Cobra427.

To, jak ważną rolę w historii powstania samochodu najłatwiej poznać zagłębiając się w historie poszczególnych marek samochodów. Będziemy zapraszać Was do zapoznawania się z naszymi kolejnymi artykułami. Teraz jednak w oczekiwaniu na kolejne, może zajrzycie do historii Chevrolet Corvette, którą publikowaliśmy? Zapraszamy tutaj http://usauto.pl/blog/najmocniejszy-samochod-%E2%80%93-chevrolet-corvette.html

2017-04-12

evaria cześci do samochodów usa

CarsVip

Rozumiem

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »