Dodaj darmowe ogłoszenie

Wybierz kategorię

 tylko amerykańskie, tylko ogłoszenia

Amerykańskie klasyki

Zainteresowanie amerykańskimi klasykami wciąż rośnie. Ludzie kupują je ze względu na sentyment i zamiłowanie do dawnego piękna. Nie wszystkim modelom aut dane było przebić się do historii motoryzacji. Wykorzystane rozwiązania techniczne, użyte materiały czy niewielka popularność w okresie produkcyjnym nie pozwoliły przetrwać niektórym samochodom. Tylko wyjątkowe zostały okrzyknięte mianem kultowych i dziś przyciągają wielbicieli i kolekcjonerów.

Dlaczego ludzie jeżdżą „starociami”?

Podczas gdy celebryci czy inni ludzie wyznaczający trendy  lansują modę na auta szybkie, zwinne, nowoczesne i prześcigają się w kupnie coraz nowszych modeli samochodów, wiele osób stawia na klasykę.

Dlaczego?

Coraz więcej osób, szczególnie tych najbogatszych, podchodzi do klasycznej motoryzacji w sposób biznesowy. Ich kosztowna inwestycja obciążona jest niewielkim ryzykiem. Wysokie nakłady prowadzące do sporego zarobku w przyszłości biznesmeni łączą z hobby, chęcią wyróżnienia się czy zbudowania niepowtarzalnego wizerunku swojej marki osobistej. Zaletą klasyków jest to, że ich wartość prawie w ogóle nie maleje. W odróżnieniu od samochodów nowoczesnych, gdzie koszty związane z utrzymaniem auta nawiedzają nas w najgorszych koszmarach, klasyki z roku na rok są coraz droższe. Według prognoz, w okresie najbliższych kilkunastu lat tylko złoto będzie zyskiwało na wartości równie dużo, co samochody klasyczne. Wiele osób to wykorzystuje -  reguły nie są to tyle inwestorzy, co i pasjonaci. Wyjątkowe auta co prawda wymagają pewnych zabiegów do utrzymania swojej świetności, jednak jeśli czyjąś pasją są samochody klasyczne, zapewne nawet wielogodzinne froterowanie będzie sprawiało mu przyjemność.

Kierowcy klasyków są ostrożniejsi w jeździe - uczestniczą w mniejszej liczbie wypadków i kolizji. Rejestracja starego auta może być co prawda kłopotliwa, ale za to daje wiele korzyści. W USA, gdzie klasyki są szczególnie cenione, powstają firmy specjalizujące się jedynie w ubezpieczeniach tej kategorii aut. Oferują rozwiązania dedykowane kolekcjonerom i pasjonatom aut klasycznych. Ubezpieczyciele wiedzą doskonale, że ta nisza rynku prężnie się rozwija i wyczuwają jej potencjał inwestycyjny.

Mówi się również, że posiadanie starego modelu jest workiem bez dna - mogłoby się wydawać, że działania włożone w auto mają na celu utrzymanie go przy życiu, niż pielęgnację. Nic bardziej mylnego - silniki starszych modeli są bardziej wytrzymałe niż te w nowych autach. Ich budowa nie jest skomplikowana i w wielu przypadkach usterkę można usunąć samodzielnie. Poza tym, nawet jeśli w staruszku coś się zepsuje, w dobie Internetu, potrzebą część można sprowadzić nawet z drugiego końca świata. Powstają firmy specjalizujące się w regeneracji i sprzedaży oryginalnych części, inne produkują zamienniki. Samo zamontowanie części nie jest też takim problemem, jak składanie nowoczesnych aut, wypełnionych po sufit elektroniką i komputerami pokładowymi.  

Jazda kultowym samochodem jest pasją, z której wielu kierowcom trudno jest zrezygnować.

10 klasyków o których trudno jest zapomnieć

Nigdy nie wiadomo czy samochód, który zjeżdża właśnie z linii produkcyjnej w przyszłości nie zostanie okrzyknięty autem klasycznym. Producenci obecnych klasyków również nie wiedzieli, jaki los czeka ich samochody - o znalezieniu się w gronie najsławniejszych i pożądanych modeli decydują klienci. Takie auto powinno być oryginalne, estetycznie wykonane z zastosowaniem najnowszych na obecne czasy technologii, dominujące w swojej klasie, a nawet mieć wpływ na historię motoryzacji - musi być swego rodzaju innowacją.

Każde z samochodów na tej liście to prawdziwy bohater czterech kółek. Inne na swoją pozycję pracowały latami. Bywa, że niektóre modele weszły do kanonu dzięki udziałowi w filmach i reklamach. W tym wypadku nie liczy się droga, jaką te samochody przebyły, skoro znalazły się wśród niezapomnianych klasyków.

Ford T. Blaszana Elżbietka

Ford T. Blaszana Elżbietka
To najsłynniejsze auto świata. Przyczyniło się do rozwoju całej motoryzacji, a Stanom Zjednoczonym dało przewagę w przemyśle światowym. Ford T. to najtańszy, solidny i uniwersalny samochód, który zrewolucjonizował przemysł. To pierwsze auto, do którego zaczęto produkować części zamienne oraz otwarto pierwszą linię produkcyjną. Ford T okazał się gigantycznym sukcesem i pozwolił pobić rekord produkcji i sprzedaży na poziomie 15 milionów sztuk, co przed długie lata było niedoścignionym wynikiem.

Cadillac V-16

cadillac v-16
Cadilac V-16 jest pierwszym w historii samochodem seryjnym, dla którego skonstruowano 16-cylindrowy silnik benzynowy. Początkowo mechanizm składał się z połączonych jednym wałem karbowym dwóch silników 8-cylindrowych. Było to nowatorskie rozwiązanie, które pozwoliło Cadillacowi zostawić konkurencję daleko w tyle. W ciągu 11 lat produkcji z fabryk wyjechało ponad 4 tys. aut, z czego większość wyprodukowano w 1930 r.

Cadillac Serii 62

cadillac serii 62
Samochód ten do dziś możemy zobaczyć w kultowych filmach. Jego charakterystyczne płetwy na tylnych błotnikach były wzorowane na myśliwcu Lightning. Wszyscy się tym zachwycali, choć wymiary i wygląd „skrzydeł” nijak miały się do osiągów silnika. Samochód był produkowany jako dwudrzwiowe coupe, czterodrzwiowy sedan oraz dwu- i czterodrzwiowy kabriolet.

Jeep

jeep
Jeep jest najsłynniejszym samochodem wojskowym na świecie. Dał początek innym modelom aut terenowych, które do tej pory często nazywane są zbiorczo „jeepami”. Prototyp powstał w zaledwie 49 dni w 1940 roku. Początkowo auto było produkowane z myślą o wsparciu na froncie wojennym. Jeep jest pionierem wśród aut z napędem na cztery koła. Okazał się samochodem wręcz niezniszczalnym - mówiono o nim, że „stalowa puszka na czterech kołach” nie może się zepsuć. Do jego naprawy wystarczał podobno jedynie młotek. Jego budowa nie mogła być skomplikowana, skoro na front dostarczany był w skrzyniach, razem z instrukcją samodzielnego montażu.

Ford Mustang

ford mustang
Mustang jest najsłynniejszym samochodem sportowym w swojej klasie, produkowanym od 1964 r. To ikona, która została stworzona specjalnie dla młodych odbiorców. Nie był to pierwszy wóz sportowy, ale jako jedyny odzwierciedlał chęć dążenia do wolności, niezależności i siły. Auto od początku było szybkie, stosunkowo tanie i atrakcyjne wizualnie. Przełamywało tradycyjną stylistykę samochodów.

Chevrolet Camaro

chevrolet camaro
Powiedzenie „To małe, złośliwe zwierzę, które zjada Mustangi" znał każdy. Camaro było bowiem odpowiedzią na dominację Mustanga. To dwudrzwiowe coupe podbiło cały świat nie tylko osiągami, ale również stylistyką przedłużonej maski i robiących wrażenie wlotów powietrza. Jego wyróżnikiem były dwa szerokie pasy malowane wzdłuż nadwozia. Samochód ten miał 8-cylindrowy silnik, w drugim roku produkcji przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej.

Chevrolet Corvette

chevrolet corvette
Mimo iż Mustang i Camaro były samochodami sportowymi, to właśnie Chevrolet Corvette uważany był za kwintesencję szybkich amerykańskich aut. Swoją nazwę zawdzięczał zwinnemu statkowi fregatowemu. Był pierwszym dwudrzwiowym, dwuosobowym kabrioletem z napędem na tylne koła. Jego cechą charakterystyczną było przetłoczenie nad przednim nadkolem. Zainteresowanie nim było tak ogromne, że początkowo produkowany był z plastikowym nadwoziem i silnikiem wyciągniętym z pikapa. To samochód z ręczną skrzynią biegów, co jest wręcz ewenementem na amerykańskim rynku motoryzacyjnym.

Chrysler minivan

chrysler minivan
Minivan był kołem ratunkowym koncernu Chrysler, który pokochały miliony amerykańskich rodzin. Gdyby nie popularność samochodu, koncern zapewne szybko zamknąłby swoje podwoje. To pierwszy jednobryłowiec, który stworzył na rynku motoryzacyjnym nowy segment aut rodzinnych. Mimo że był pudełkowy, powolny i ciężki w prowadzeniu, wyróżniał się funkcjonalnością i ekonomicznym utrzymaniem. Poza tym był niezwykle pojemny, co dla rodzin okazało się najbardziej istotne.

Hummer H1

hummer h1
Hummer stał się popularny, kiedy wojsko otrzymało pierwsze humvee (wielozadaniowe pojazdy kołowe o wysokiej mobilności). Po „Pustynnej burzy”, m.in. Arnold Schwarzenegger, nalegał, aby samochód udostępnić klientom prywatnym. 6 lat później zrobił to General Motors, który wykupił markę. Auto początkowo było lubiane przez celebrytów, aktorów i bogaczy. Dopiero później samochód trafił do szerszego grona odbiorców. Był jednak za szeroki, zbyt toporny i dużo palił. Marka poniosła więc klęskę podczas Wielkiego Kryzysu. Od zawsze Hummer kojarzy się jednak z pojazdem dla twardzieli i jest ikoną motoryzacji.

Ford F-Series

Ford f-series
Ford F-Series był pierwszą półciężarówką. Do tego doczekał się swoistego rekordu aż 12 generacji. Był samochodem dostawczym o nadwoziu pick-up, który szybko podbił Amerykę. Dotąd nie znajdzie się chyba młodego Amerykanina, który by nie marzył o tym aucie. Wszyscy pokochali je na tyle, że model wystąpił nawet w filmie animowanym „Auta” jako Złomek.

Klasyków jest więcej

To tylko niektóre, modele amerykańskich samochodów klasycznych. Na uwagę zasługują również: mało subtelny i wielki Chrysler C-300 z 1955 r.,  Dodge Charger z 1969 r. czy najmocniejszy wóz strażacki na świecie — Oshkosh Striker czy Plymouth Barracuda. Warto przyjrzeć się też bliżej niektórym modelom Forda. Oczywiście moglibyśmy wyliczać kolejne marki i modele. Każda niewątpliwie przyczyniła się do rozwoju, nie tylko amerykańskiej, ale i światowej motoryzacji.

 

Autorem wpisu jest Darek Koza.
Zamiast za kierownicą, zaczął popisywać się przed klawiaturą. Obrał drogę jako redaktor bloga Automator.pl, gdyż potrafi się bezpiecznie wykręcić nawet z najbardziej śliskiego tematu bez żadnej szkody dla siebie, czy innych użytkowników. Czasu za kółkiem nigdy nie uważa za stracony, niezależnie gdzie by dojechał.

2017-11-11

evaria cześci do samochodów usa

usauta
Rozumiem

Ta witryna korzysta z plików cookie. Możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach przeglądarki. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności »